Jak (ne)fotit Ugandu

Co vás tedy v Ugandě čeká? Krásná příroda, savana, děštný prales, divoká zvířata, laskaví lidé, street. A na to vše je třeba být připraven! Vyfotit Ugandu není tak jednoduché a pokud už jste investovali nemalý peníz do cesty, neměli byste šetřit ani na fotografickém vybavení.

Fotoaparát

V prvé řadě zapomeňte na kompakt, který sice funguje perfektně v ideálních světelných podmínkách, ale těch se při těch největších atrakcích Ugandy nedostává. Ideální je zrcadlovka, nejlépe full frame. Rychlé ostření je podmínkou a vysoké ISO žádoucí.

Světelné podmínky se velmi mění a ze savany plné světla se během pár chvil dostanete do neprostupného pralesa. Velmi se osvědčila možnost nastavit si automatické ISO. V případě NIKONu společně s manuálním režimem. Tak máte pod kontrolou jak čas, tak clonu a výslednou expozici za vás dopočítá fotoaparát pomocí citlivosti. U CANONu při stejném nastavení nastal zádrhel v podobě omezení volby času maximálně na 1/250s.

Pokud můžete, vezměte 2 těla. Za prvé, pokud se s jedním fotoaparátem něco stane, nemusíte jen smutně projíždět všechna ta krásná místa a zapisovat pouze na HDD v hlavě. Za druhé, eliminujete nutnost měnit objektivy zrovna ve chvíli, kdy se kolem vás něco zajímavého děje. Vhodná je kombinace full frame + DX formát. V případě NIKONu se osvědčila i kombinace dvou full frame fotoaparátů: D750 + D810 (která dokáže "simulovat" DX crop a to díky 36Mpix. Takové fotografie lze oříznout a stále si zachovat dostatečný počet pixelů).

Co se týče rychlosti snímání, připravte si to nejrychlejší, co máte. Ne, že by se šimpanzi a gorily pohybovali tak rychle, ale už jen zachytit to "nejlepší" gesto znamená "fotit, dokud akce trvá". Nezapomeňte si k tomu zabalit i dostatečně rychlé paměťové karty, protože co je vám platné, že váš fotoaparát zvládá 10 oken za jednu sekundu, když na vaši kartu ji zapisuje rychlostí jedné fotografie za 10 sekund. Doporučujeme 90MB/s u SD a 160MB/s u CF karet.

Objektivy

Zapomeňte na setová řešení, která jsou cenově výhodná, ale důležitější, než samotné tělo, jsou objektivy. Čím světelnější, tím lépe, např. f2.8. Ohnisko je samozřejmě potřeba volit podle toho, co fotíte:

  • 14 - 24 mm / 16 - 15 mm pro záběry nádherné a neustále se měnící krajiny.
  • 24 - 70 mm jako univerzální objektiv, který je stejně tak dobrý na lidi jako na krajinu a zvířata, pokud máte štěstí a příjdou opravdu blízko.
  • 70 - 200 mm využijete hlavně během safari (neboli game drive). Z osobní zkušenosti se ukázala jako velmi dobrá volba - a to jak u CANONu, tak u NIKONu - použití 1.4x telekonvertoru, který nijak nesnižuje kvalitu kresby. U 2x telekonvertoru již musíte počítat se zhoršenou kresbou a v některých případech nepěkným bokehem. Na druhou stranu - dostanete se na 400mm (u full frame) a to už je velmi dobré přilížení i na divoká zvířata. Vždy záleží na konkrétní situaci.
  • Vysoce světelné portrétové objektivy nemají smysl, pokud se nechcete soustředit pouze na lidi. Jinak naprosto stačí 70 - 200 mm
  • Pevný teleobjektiv 400 mm se naopak ukázal být jako velmi užitečný. Společně s 1.4x telekonvertorem vám umožní zaznamenat detaily i v případě divokých zvířat, která většinou zůstávají v uctivé vzdálenosti. Hlavně plaché antilopy. Problémy jsou pouze dva. Ten první je cena a druhý jeho váha a rozměry. Ty samozřejmě "překáží" během samotného focení, ale první potíže mohou nastat už na letišti, pokud máte povoleno jen jedno příruční zavazadlo, které je již plné ostatní fototechniky.
  • Makro objektiv se vyplatí, pokud chcete nafotit i nějakou tu floru, která je v Ugandě velmi bohatá. Pokud byste ovšem takový objektiv chtěli vzít jen pro případ, že by nebylo co jiného k focení, je to jen 1kg závaží ve vašem batohu. V Ugandě je vždy co fotit.

Filtry

Určitě se vyplatí polarizační filtry. Nevím, zda to bylo jen štěstí ale nad našimi hlavami se po celou dobu tvořily velmi fotogenické mraky, které s pomocí filtrů ještě více vynikly. Zato šedý filtr pro prodloužení času zůstal po celou dobu v batohu. Naše plány které počítaly s focením Murchinson Falls na dlouhý čas se rozplynuly ve chvíli, kdy jsme se dozvěděli, že po celou dobu nevystoupíme z lodi. Takže stejně jako šedý filtr dopadl i stativ a monopod, které jsme vezli také zbytečně. Samozřejmě ze stativu a s pomocí šedých filtrů se dají fotit i rychle běžící mraky nebo stromy ve větru a podobné perličky, ale na to nebyla ani příležitost ani čas.

Batoh

Pamatujte, že může začít pršet kdykoliv a kdekoliv a že tropický déšť je velmi intenzivní a vyplatí se investovat do batohu, který takovým vlivům odolá.

Průvodce

Na průvodci opravdu záleží a my měli obrovské štěstí na spolehlivého a inteligentního kluka Ronnieho, který nejen že zvládl veškerá úskalí na Ugandských silnicích a cestách (o kterých jsme slíbili, že nebudeme moc mluvit :)), ukázal se být i skvělým rangerem a navíc dokázal i vycítit naše potřeby. Takže po pár dnech naprosto intuitivně zastavoval na místech, kde by normálně zastavil jen zkušený fotograf, který "vidí".

Štěstí

Je potřeba se hodně modlit. Naše cesta mohla být úplně jiná kdyby nevyšlo počasí, kdyby nevyšel průvodce a kdyby se zvířata schovávala.

V každém případě návštěvu Ugandy vřele doporučujeme.